Zdobienia wnętrz architektury

Nie każdy zna się na terminach, które są warte aby je poznać. Dlatego w architekturze staramy się zapamiętywać na czym polegało murowanie fundamentów pod nastawę, czy tez co to znaczyła kamienna mensa ołtarza głównego. Zdobienia wnętrz architektury są nie od dzisiaj i nie od wczoraj, zawsze potrafimy się nimi zadziwiać, a w szczególności artyści i historycy. Na przykład konstruowane ołtarze w architekturze sakralnej, wykonywane były w wielkich rozmiarach płyciny np. drewnianej. Były to prostokąty o zbliżonych wymiarach boków. Inne zdobienia wnętrz architektury czyniły płaskorzeźby aż do skrzydeł ołtarza, zaś po odkryciu polichromii artyści mogli więcej podziałać. Dużo pracowano nad skrzydłami ołtarza głównego, w którym złocenia były stosowane. Polichromie płaskorzeźb były zawsze podstawą w architekturze gotyku, ponieważ dawały cały efekt, wykończenia wykonywali malarze sakralni np. Henryk Gadzaliński wykonywał polichromię kościoła pw. Znalezienia Krzyża Wielkiego oraz św. Marii Magdaleny w Działoszynie. Na skrzydłach ołtarza często wykonywane były płaskorzeźby, kompozycje, odbiegające od dawnego wyglądu. Taką sugestią jest Ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim w Krakowie. Charakteryzuje się planem ramowym, ze scenami ikonograficznymi. Towarzyszą nieraz obramienia o bogactwie ornamentalnym, wzbogacane lub powiększane akcenty wkomponowanych figur itp.